P9 2015 kausi 2023-2024
P10 2015Julkaistu: 04.06.2024 16.03

P9 2015 kausi 2023-2024

Menneellä kaudella 2023-2024 P9-joukkue osallistui kahdella joukkueella Savo-Karjalan alueen sarjaan, jossa oli viime kaudelta tuttuja joukkueita ja vastapelureita. Uutena tuttavuutena pääsimme kohtaamaan Kajaanin Papasin. Peleissä oli ensimmäistä kertaa tuomarit, mikä aiheutti alkukaudesta hieman ihmetystä. Sääntöjä opeteltiin harjoituksissa, ja loppukaudesta pojat kyllä osasivatkin jo protestoida valmentajalle, jos joku rike jäi viheltämättä. Seuraavaksi siis opetellaan siitä pois…

Kausi avattiin kotoisalla Nepenmäellä kotiturnauksella, jonka jälkeen lähdettiin ensimmäiselle pitkälle pelimatkalle Kajaaniin. Bussi starttasi aikaisin ja reissun päällä oltiinkin pitkälti yli 12 tuntia. Pitkä päivä pojille, ja se vaatikin paljon voimia sekä valmennuksen yhden kengän. Lopulta kuitenkin onnistunut ja pojille varmasti ikimuistoinen reissu. Joulukuussa pelattiin kaksi turnausta, Lippumäen uudessa hallissa Kuopiossa sekä Siilinjärvellä parkettitansseissa. Kuopion reissuun saimme vain 8 pelaajaa mukaan, minkä ansiosta jokainen pelimies varmasti sai enemmän kuin tarpeeksi peliaikaa. Päivän huippukohta oli tiukka peli Rökäletappiota vastaan, kun Eevertti pelasti tasapelin ”gamesaverilla” 10 sekuntia ennen loppua. Siilinjärvellä vieras parketti aiheutti ongelmia pallonhallintaan, mutta päivän mittaan pojat selvästi tottuivat alustaan ja viimeisissä peleissä pallo liikkui hienosti. Myös koko kauden poikien toivoma P8-vahvistus Benjamin kävi taituroimassa ja nosti koko joukkueen pelifiilistä.

Joulutauon jälkeen pelejä jatkettiin Kontiolahden tutussa hallissa, jossa pelattiin kenties kauden paras yksittäinen erä Rökäletappiota vastaan. Pallo liikkui kuin maajoukkueella konsanaan ja meidän maalivahdillamme ei ollut juurikaan töitä. Erätauolla valmennus kehui peliesitystä vuolaasti, ja olisiko kyseinen kehuminen aukaissut poikien kuvainnolliset takit, sillä toisessa erässä peli keikahti päälaelleen ja lopulta Rökäletappio meni ohi ja voitti pelin. Hyvä muistutus siitä, että salibandyssa maaleja tulee nopeasti, eikä pelissä voi löysäillä, vaikka olisikin selkeässä johdossa.

Helmikuussa palattiin taas Studentialle, mutta tällä kertaa emme saaneet saunapukukoppia. P10-joukkueesta pelaajapulaa paikkaamaan tullut P9-ikäinen Miro toi tulivoimaa ja selkeästi innosti myös meidän poikia ylittämään itsensä. Studentian parkettikenttä kuitenkin esti tällä kertaa voitot.

Kauden viimeinen vierasturnaus oli Suonenjoella, jonne matkattiin jälleen bussikyydillä. Turnaus sujui hienosti ja erityisen hienoja hetkiä olivat kesken kauden mukaan liittyneiden Oivan ja Niilo N:n ensimmäiset Josba-maalit. Kotimatkalle lähdettiin perinteisen Pitkälahden ABC:n herkkujen kautta.

Sarjakausi huipentui jälleen Nepenmäen koululle. Turnaukseen saatiin lähes kaikki pelaajat paikalle, mikä oli hieno juttu. Kotikenttä ja -katsomo motivoi pojat kauden parhaisiin tuloksiin, kun seitsemästä pelistä Josba poistui kentältä voittajana viidessä. Kauden viimeinen sarjapeli pelattiin tiukasti IisKiä vastaan. Johtaja vaihtui ottelussa monesti, mutta viisi minuuttia ennen loppua IisKi oli karannut kolmen maalin johtoon. Poikien kovalla tsempillä ja kotiyleisön hurjalla kannustuksella päästiin kuitenkin jo maalin päähän viimeisellä minuutilla. Lopulta Hugo kruunasi kirin ja räjäytti kotiyleisön juhliin lyömällä pelin tasoihin 10 sekuntia ennen loppua! Loppusummerin soidessa kentän vierellä kannustanut toinen Josba-joukkuekin liittyi loppujuhliin.

Sarjakauden jälkeen käytiin vielä vierailulla Lieksassa tutustumassa lieksalaisiin joukkueisiin sekä pelattiin Areenalla miniturnaus LeBan ja Lieksan Innon kanssa. Kausi huipentui hegemoniaotteluun junnujen ja vanhempien välillä. Tällä kertaa ottelu päättyi shokkitappioon, kun vanhemmat iskivät jatkoajalla kirvelevän voittomaalin. Omat koirat purivat, kun vanhempien maalilla pelanneet Jesper, Eevertti ja Noel M ottivat (sopimuksesta huolimatta) toinen toistaa hienompia torjuntoja. Kaunat kuitenkin olivat laantuneet päättäjäisissä Megazonessa, missä saatiin vielä viimeisen kerran hiki pintaan. Seuran kauden päättäjäisissä meiltä Vuoden Josbalaisena palkittiin Justus Pakarinen.

Valmennuksen silmin katsottuna hienointa on nähdä poikien kasvavan ja kehittyvän pelaajina. Parhaimmillaan peli näyttää todella hienolta, kun pallo liikkuu mieheltä toiselle. Kunhan pojille saa pysyvästi muistiin sen, että pallo liikkuu nopeammin kuin mies, heitä ei pysäytä tässä sarjassa kukaan. Kesken vuoden mukaan hypänneet pelaajat ovat istuneet joukkueeseen hienosti ja alkavat löytää omat paikat ja roolit. Tästä on hyvä jatkaa ensi kauteen.

Josba Juniorit ry

PL 128